вторник, 30 ноября 2010 г.

Сценарії заходів."В чому краса людини?"(диспут)

Диспут на тему «В чому краса людини?»
Мета. Виявити уявлення учнів про красу людини; формувати правильне розуміння гармонічно розвиненої особистості як поєднання в ній духовного багатства моральної чистоти і фізичної досконалості; пробуджувати прагнення до морального самовдосконалення.
Хід підготовки
1. Учням пропонується підготувати виступи і вміти аргументувати свою точку зору з таких питань:
- Яку людину ви вважаєте красивою?
- Які поступки людей можна оцінити як прекрасні?
- Від чого залежать наші уявлення про красу людини?
- Чи може стати красивою кожна людина?
- Чи обов’язково наше прагнення до краси повинно бути пов’язане з великими матеріальними витратами?

2. Підготувати плакати:
«Поводь себе з іншими так, як хотів би, щоб інші поводилися з тобою»
(народна мудрість)
«Привітність і доброта роблять людину не тільки фізично здоровою, але й красивою»
(Д. С Лихачов)
«Якщо хочеш бути красивим, працюй до самозабуття, працюй так, щоб ти почував себе творцем, майстром, господарем в улюбленому ділі. Працюй так, щоб очі твої виражали одухотвореність великим людським щастям – щастям творчості.»
(В. О. Сухомлинський)

 Хід диспуту
 1. Ведучий зачитує висловлювання учнів:
- краса людини – в її вчинках, у ставленні до оточуючих;
- краса людини – у внутрішньому світі людини;
- краса людини – у ставленні до інших, у співчутті до чужого горя, у культурі поведінки;
- краса людини – в доброті, у вмінні розуміти один одного, у щирості;
- краса людини – у дружбі;
- я гадаю, що важлива краса внутрішня. Людина повинна бути гарна душею, добра, щира, готова допомогти у скрутну хвилину;
- краса людини – в поведінці, в зовнішньому вигляді, в характері, в притаманності щирості, доброти, почуття гумору;
- краса людини – в її душі, у ставленні до людей;
- краса людини полягає в характері людини, її вмінні спілкуватися; в зовнішньому вигляді;
- краса людини – у ставленні до себе і до оточуючих;
- краса людини – у ставленні до людей, у розумінні оточуючих, своїх друзів, у вмінні спілкуватися.
2. Учні запрошуються до обговорення питань: яку людину ви вважаєте красивою? Які поступки людей можна оцінити як прекрасні?
(виступи учнів)
3. Обговорення ситуацій:
а) «Жінка одержала зарплату».
 Жінка, отримавши заробітну плату, відправилась за покупками до свята. Вийшовши із тролейбуса, вона помітила, що залишила там свою сумку з паспортом, грошима, ключами від квартири…
Ввечері на квартирі жінки пролунав дзвінок. Дуже ввічливий чоловічий голос поцікавився, чи не загубила вона чого-небудь. Він привітав її з наступаючим святом і сказав, що сумку знайшла його дружина, що вони порядні люди і жінка може приїхати за своєю сумкою.
Жінка, захопивши з собою коробку цукерок, приїхала за вказаною адресою. Господар склав враження інтелігентної людини, дуже зайнятої, так як працював науковцем. Захоплювався колекціонуванням значків, марок. Після приємної бесіди господар подав перелік всіх речей, що знаходились у сумці, з їх точною оцінкою до копійки. Загальна сума виявилась 480грн. (сюди ввійшла навіть вартість записної книжечки та носової хустинки) І він сказав, що жінка повинна заплатити за знахідку одну четверту частину загальної суми, тобто 120грн., «за державними законами» і «по совісті», так, як прийнято серед «порядних інтелігентних людей».

Запитання до учнів:
- Чи можна вважати поступок цього чоловіка красивим?
- Як би ви поступили на місці його дружини, знайшовши сумку? А на місці чоловіка?

б) «Добра справа».
 Коли бабуся сусідка попросила хлопчика віднести і здати в приймальний пункт пляшки з-під мінеральної води, він із задоволенням погодився, але потім заявив, що гроші за дві пляшки візьме собі (за роботу).

Запитання до учнів:
- Чи можна добрий поступок хлопчика назвати красивим?
- За яким мотивом здійснювалась добра справа хлопчиком?
-
в) «Випадок на залізничній станції».
 Біля каси залізничної станції стояла велика черга. Було тісно, жарко, душно. Одна старенька бабуся пояснювала черзі, що їй дуже важко стояти, болять ноги, і що, якщо немає заперечуючих, вона взяла б квиток без черги. І ледь чутно доповнила, що вона учасник війни, але, на жаль, поспішаючи, поклала своє посвідчення на дно великої сумки.

Запитання до учнів:
- Як ви думаєте, яка була реакція людей, які стояли в черзі, на прохання бабусі?
- Як би ви поступили, почувши подібне прохання?

Продовження оповідання. В черзі почався галас. «Сиділа б ти, бабуся, вдома!», «Подумаєш, учасник, та коли це було, пора вже забути!» Голоси були молоді, досить роздратовані і грубі. «Є посвідчення – покажи», крикнув дужий хлопець в «фірмі» з ніг до голови.
…Раптом із черги почувся голос: «Пропустіть мене. Я з посвідченням». І до віконечка каси просунувся високий молодий чоловік із світлим волоссям. В руці він тримав червоненьку книжечку. Верхній ґудзик його піджака був розстебнутий, і люди, що стояли поруч, побачили нагороду за бойові заслуги.
«До якої тобі станції, мати?» - запитав він жінку. І через хвилину подав їй квиток.

Запитання до учнів:
- Як ви оцінюєте поведінку людей в черзі?
- В чому причина такої реакції на прохання пожилої жінки хлопця в «фірмі»?
- Чим продиктований поступок молодого чоловіка, який взяв квиток бабусі?
- Чому він сам не скористався своїм правом позачергового отримання квитка?
- Як будуть вести себе люди в черзі після того, що трапилось?

Закінчення оповідання. Коли старенька жінка пішла, цей чоловік повернувся на своє місце в черзі..
Всі мовчали. Ніхто в цю хвилину не смів подивитися один одному в очі…

Запитання до учнів:
- Який урок дав молодий чоловік людям?
- В чому краса його поступка?
- Чому оточуючим раптом стало соромно один перед одним?
- Наведіть приклади благородних і красивих поступків людей.

4. Учні запрошуються до обговорення питань: чи може стати красивою кожна людина? Чи обов’язково прагнення до краси повинно бути пов’язане з матеріальними витратами?
(виступи учнів)
5. Новела Олеся Гончара «Соняшники»
6. Учні читають вірші Н. Заболоцького «Некрасивая девченка», М. Дорізо «Красота» та інші.

7. Заключне слово ведучого.
Прекрасне й красиве в людині не уявляється без гармонійного розвитку і здоров’я людини.
Природна краса – краса фігури, обличчя, кольору волосся, шкіри – багато в чому залежить від способу життя, фізичного самовиховання, від змістовності нашої діяльності. Естетично привабливим можна стати, якщо оволодіти мистецтвом красиво ходити, сидіти, говорити, спілкуватися з людьми, природно й невимушено поводити себе в суспільстві, вдома, проявляючи турботу і увагу до людей. По-справжньому красивим можна бути лише володіючи красою внутрішньою. Краса душі, краса любові – найвища на землі краса!
«І в житті, як на полі мінному,
я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
«Люди, будьте взаємно ввічливі! –
І якби на те моя воля,
написала б я скрізь курси вами:
Так багато на світі горя,
Люди, будьте взаємно красивими!»
(Ліна Костенко)


 «Якщо хочеш бути красивим, працюй до самозабуття, працюй так, щоб ти почував себе творцем, майстром, господарем в улюбленому ділі.
Працюй так, щоб очі твої виражали одухотвореність великим людським щастям - щастям творчості»
(В.О.Сухомлинський)

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий